Berzsenyi Dániel |
Tóth Árpád írta Adyról, hogy óriáscsillagként tűnt fel a magyar költészet égboltján, fényességével elhalványítva a messziségben megbújó, ámde a nálánál semmivel sem kisebb csillagokét. Akárcsak Berzsenyi Dániel, akinek irodalomoktatásunkból egyre jobban kimaradó életművét új megvilágításba helyezi Nemeskürty István ma már csak inkább antikváriumokban felbukkanó értekezése (Tüzes józanság – Berzsenyi Dániel új megvilágításban. Bp. 1993. Szenczi Molnár Társaság). Aki bebarangolta már a Berzsenyi-irodalom erdejét, tapasztalhatta, hogy még klasszikusunk életének, művészetének, világnézetének olyan kitűnő ismerői is, mint Toldy Ferenc, Váczy János, Szabó Dezső, Németh László, Horváth János, Merényi Oszkár, mennyi mindennel maradtak adósak vele kapcsolatban. Ezt érzékelteti Nemeskürty István könyve, amely az eddigi Berzsenyi-értelmezéseknél nyomatékosabban hangsúlyozza a költő világnézetének eredetiségét, azt, hogy Istenről, világról, természetről, társadalomról, történelemről és művészetről vallott gondolatai nem az antik elődök szolgai idézései, hanem a teremtő lángelméje által felismert igazságok művészi megfogalmazásai. Kiemeli Berzsenyi (költői életművével egyenrangú) prózai hagyatékából a „Poétai Kölcseyhez hasonlóan Berzsenyi is úgy látja, hogy „Isten mindenek fölött, a haza mindenek előtt". Erről tanúskodik költészetének legjobb értelmezői közül Merényi Oszkár irodalomtörténész szerint az „imádságok imádságá"-nak tekintendő „Fohászkodás" c. verse (1810): Isten! kit a bölcs lángesze fel nem ér, A legmagasb menny s aether Uránjai, Te hoztad e nagy Minden ezer nemét Téged dicsőit a Zenith és Nadír. Buzgón leomlom színed előtt, Dicső! Addig letörlöm könnyeimet, s megyek Bizton tekintem mély sirom éjjelét! Létrendjében Isten után második helyen a haza áll, miként Magyarország c. verse (1799-1804 között) hirdeti: Itt, hol szőke vizét a Duna rengeti, Nemzeti múltunk megtagadásával Istent és hazánkat egyszerre veszítjük el. Ezt nyomatékosítja „A magyarokhoz" címmel (1796 és 1810 között) írt első ódája: Romlásnak indult hajdan erős magyar! Nyolc századoknak vérzivatarja közt Elszórja, hidd el, mostani veszni tért Nem ronthatott el tégedet egykoron Nem fojthatott meg Zápolya öldöklő Mert régi erkölcs, spártai férfikar Most lassu méreg, lassu halál emészt. S egy gyenge széltől földre teríttetik! Mi a magyar most? - Rút sybaríta váz. Eldődeinknek bajnoki köntösét Oh! más magyar kar mennyköve villogott Más néppel ontott bajnoki vért hazánk De jaj! csak így jár minden az ég alatt! Felforgat a nagy századok érckeze Idézett költeményeinek aranyigazsága a szeretet igazi újszövetségi értelmének elfogadása, vagyis annak az Aquinói Szent Tamás által egyedülálló alapossággal kidolgozott és igazolt tanításnak követése, amely szerint aki a természetes létrendet nem fogadja el, a természetfelettit még kevésbé képes megismerni és követni. Döbbenetes, hogy a liberalizmus áthatotta társadalomtudományi-teológiai munkák, vagy a vasárnaponkénti szentbeszédek is mennyire csak érzelmi alapon tárgyalnak mindmáig a szeretetről, elfeledve annak Istenre és a hazára, a természetfeletti és természetes rendre egyszerre irányulását, ezáltal hamis életszemléletet hirdetve („ha megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel", „ne ítélj, hogy ne ítéltessél!", „ne te ítélj, hagyd ezt a Jóistenre!" stb.). Berzsenyi költészete ellenben arra tanít, hogy nincs szeretet igazság nélkül, mert a szeretet csak akkor érték, ha a szépre, jóra, igazra irányul, ezért olyan ember nem is lehet, aki mindent és mindenkit feltétlenül és egyformán szeretne, ráadásul, mint Szabó Dezső írja, „csak az tud igazán szeretni, aki igazán tud gyűlölni. És csak az tud igazán gyűlölni, aki igazán tud szeretni. Hisz mint az élet védő, megtartó, indító princípiuma: a kettő egy és ugyanaz." Költészete, amint Nemeskürty könyvéből kiderül, nyomatékosítja a természettudomány meglehetősen korlátolt megismerő képességét az emberi életlehetőségek kiaknázásában, figyelmeztetve (miként tette ezt Madách a Tragédia falanszteri jelenetében is!), hogy a túlfejlesztett és elkényelmesedett civilizációk előbb-utóbb kártyavárként omolhatnak össze, és bizonyosra vehető, hogy az emberiség gondolatteremtő képességének további rohamos hanyatlását az elgépiesítés csak elmélyíti. (Gondoljunk bele: ha a kvarcelemmel működő óraműbe egyetlen porszem kerül, hasznavehetetlenné lesz, ugyanis a túlfejlesztett rendszer sebezhető legkönnyebben.) Végül a „Tüzes józanság" nagy értéke, hogy Berzsenyi írótársait egyfajta egészséges szellemi versengés „tüzében" látja, felismerve, hogy költői nyelvünk szépséggazdagságáért küzdő költőnk mégoly kemény kritikusai, mint Kölcsey, végül is elismerték irodalmi nyelvünk tökéletesedéséért folytatott harcának érdemeit, azt, hogy az antik verselés Baróti Szabó Dávid, Rajnis József, Révai Miklós, Virág Benedek művészetében fellelhető nehézkességein páratlan szókincsgazdagsággal és ritmusérzékkel igyekezett felülkerekedni. Ezekre a szigorúan művészi elvekért folytatott vitákra is érvényes Nemeskürty megállapítása: „A művészetek történetében gyakori a zseniális kortársak egymás iránti indulata, mely érthetetlen vagy igazságtalan indulat semmit sem von le egyik fél jelentőségéből sem". Manapság, amikor aligha vannak már világnézeti-művészeti elvekért érdemi vitát folytató költők, írók, vegyük bátran kezünkbe antik elődei stílusszépségeivel és gondolatgazdagságával méltán versenyző, sőt nem ritkán felülmúló, pusztuló világunk túléléséhez sziklaszilárd erkölcsi-szellemi létalapot nyújtó költeményeit és prózai írásait! |