Most is "csak egy éjszakára" |
I. A hálátlan utókor nem kért áldozatokat. Feledi a hősi tetteket, s az elvérzett bajtársakat, jeltelen csatamezőkön. Múltunk ócska vasdarab, rozsdás töltényhüvely, átlőtt rohamsisak, melyet közmunkás rossz szerszáma fordít ki a földből. Semmi sem számít, s bár emelkedett megemlékezések sora kábít, ördögi tervek terepasztala volt, s marad a világ. Odalenn a sárban mindig halott árvák, s vérző katonák. Seregek vonulnak örökké jobbra, balra, jajra, diadalra, megannyi sápadt sakkfigura, szuronyvégeken feketéllő ballada. Az uszító propaganda, mint üvöltő bajonett átdöfi a csendet, háborúra késztet olaszt, magyart, szerbet, s akkor még egyik se kérdi, hogy mi mind, miért is? Csak a jelszó visong, csak a pátosz: „Megállj, megállj, kutya Szerbia!”, és a sokadszorra lehullt falevelek, Isonzó, Verdun, Galícia, s Premyzsl, ahonnan a költő üzente „Csak egy éjszakára”. Benne üvölt a száz kerek év, melyben örökös kisded a béke, s pólyája csupa vér. Bajtársak hóban, hőben, erdei barakkok előtt, harcközi szünetekben, ingujjra vetkezetten, egy nyári délelőtt. Holnapra tán már mind halott. Fénykép őrzi a megkopott, ritka pillanatot, egyszeri mozzanatot: Íme, ember vagyok! Aztán tovább, tovább! Szervezetten, tervezetten folytatódnak a hadmozdulatok. Lövészárok, drótakadály épül, rikolt a gránát ömlik az ideggáz, lőporfüst gomolyog: az ember meg nem áll, mindent kitalál, megalkotván a halál milliónyi változatát. Káin unokája mind, s végső agóniájában mégis az égre kiált. Miért is, kiért is? Hazámért, bajtársamért mindent megteszek, s megteszi amaz is, egy másik egyenruhában, s egymás belét fordítják ki a kézitusában, és sebláztól hörögve Istent hívja mindegyik. Epizód csupán mindez. Amikor kitör a béke, a megmaradtak otthonaikba csendben, csonkán hazatérnek. Fejük felett azonban, a világ egy eldugott zugában tovább folyik a játszma, s a bábuk sorsa eldőlt már előre ott. Ezerkilencszáztizennégy. Mire emlékezel? Mondd, mire? Az első nagy kísérletre, vagy sok romantikus, hősi tettre? A kínra, az orkánzó vivátra? Avagy velem együtt a költő szavára: ”Csak egy éjszakára küldjétek el őket!” II. Igen. Most is „csak egy éjszakára”, egy hétre, egy délutánra, egy partvonalon túli kirándulásra, ahol esélye nincs a leszervezettségnek, működő kapcsolatoknak, az összeköttetésnek, ahol kiszolgáltatottja vagy embernek, s az elemeknek. Anyuci távol, éhezel, s fázol, s kilométerekre van pizzéria, benzinkút s bankautomata, autó, s a jólét megannyi rekvizituma. Magad, mert szolgád nincsen, ismerőseid is ijedten, távolról figyelnek, mert nyomorod már messziről kong, mint kolomp a leprás kezében. Rajtad van a bélyeg, közmunkás lettél. Havi negyvenből kéne, hogy megéljél, s kötelékeidből is kiestél, s markában tart a kétség, nem jön a mentő, nem jön a segítség, s ha elesnél, az utcán átlépne rajtad ezer idegen árnyék, nos, tudd meg akkor, ez is itt van, ez is e tájék, s nincs abban percben, aki veled sorsot, gúnyát cserélne, s nekik csak „ezek” vagy, s nem ember. A hálátlan utókor nem kért áldozatokat, s kerüli a hősi pózokat, helyette inkább álmokat űz el, kalmárkodik röhögve, s kilóra ad-vesz sorsokat, bárkit, bárhol, bármikor. Bajtársakra nem lelsz e helyt, csak amott, a partvonalakon, lövészárkokban, sáncokon kitartó sorsvetettek konok csapatában, ott küzd mind, akiket letagad ez kor, amely előre tekint olyan bátran. Száműzötteiddel hazám, mondd, ki cserélne „csak egy éjszakára”? 2014-2017 |