Pünkösd örök ünnep





Sokaknak a pünkösdről csak bizonyos népszokások jutnak eszükbe,
de valójában fogalmuk sincs, miről is szól. A karácsony, a húsvét még csak mond
valamit, de e nap már szinte semmit, legalábbis ami benső tartamát illeti.



Bangha Béla jezsuita atya
írásából idézek:


„Pedig
éppen a pünkösd oly titokzatosan gazdag értelmű, oly mindent magába foglaló
ünnep, még karácsony és húsvét titkait is, mindent, ami szép e világon:
igazságot, erőt, fényt, szeretetet, boldogságot.




Mi hát a pünkösd? Röviden így mondhatnám: a karácsony és húsvét betetőzése. A
karácsony s húsvét adományainak összegezése, voltaképpen megszerzése,
birtokunkba juttatása. Pünkösd nélkül a karácsony és húsvét merő
világtörténelmi dátumok volnának, nagyszerű, de tőlünk távol álló események
emléknapja. A pünkösd teszi, hogy a megtestesülés és megváltás hozománya a
mienk legyen, hogy gyümölcse ránk is alkalmaztassák, hogy a Szentlélek kegyelme
által egyenként és egyénenként is megszerezzük a megváltás kincseit. A pünkösd
éppen ezért nem átmenő, egyszerű ünnep, hanem örök ünnep, állandó ünnep,
mindennapi ünnep, amely a lelkek birodalmában soha meg nem szűnően fejti ki
varázslatos, jobban mondva: isteni erejét.”


(Bangha Béla: Pünkösd. Bangha
Béla Összegyűjtött Munkái. XVIII. köt. Budapest, 1941. Szent István Társulat,
110-111. old.)


Igen, pünkösd a tökéletes
szeretet ünnepe. Isten szeretetéé, ami mindent, mindeneket átjár. De miként is
értendő ez?


„Isten az emberiséggel – Noéval
és fiaival – a vízözön után kötött először szövetséget. A szövetségnek jele az égen
megjelenő szivárvány volt. De az emberek hűtlenek lettek és bálványimádásba
estek. Isten azután Ábrahámmal kötött szövetséget, amikor megtette őt az
emberiség ősatyjává. Ennek a szövetségnek jele a circumcisio volt. Ezt a
szövetséget újította meg most Izrael egész népével a Sínai hegynél, az
egyiptomi fogságból való kiszabadulás után ötvenedik napra. E szövetség
törvénye a tízparancsolat volt, amit Isten a két kőtáblán adott Mózesnek. A
szövetség jele pedig a szombat (sabbat) ünnepe volt. Ez a szövetség azonban
külsőleges és tökéletlen volt, de mégis előképe volt a tökéletes
szeretetszövetségnek, amikor Isten a megváltással kiemelte az emberiséget as
bűn rabszolgaságából. A szövetség törvénye a tökéletes szeretet, amit a
Szentlélek, aki valóban a szeretet, az emberek lelkében elültet; az újszövetség
jele pedig a keresztény vasárnap. Ez az újszövetségi ünnep a mi keresztény
pünkösdünk.”


(Dr. Szunyogh-Xavér Ferenc OSB:
Magyar-latin Misszále. Budapest, 1933. Szent István Társulat, 656-657. old.)


Csak kívánhatjuk, hogy legyen
nekünk is, mint egykor az apostoloknak, az érettünk a keresztfán önmagát
feláldozó Megváltó tökéletes szeretetével teljes ez a nap.


Ifj. Tompó László – Hunhír.info