Elégia


A reggel piszkos ajtain

a nap a rozsdás lakat,

tavaly még az első fények

alatt láthattalak.

Honnan is tudnád, nélküled

milyen borzalmas a reggel,

hogy asztaldísz angyalaid 

nélkül tele a ház kísértettel?

Hogy kezed nélkül nincs simítás,

szád nélkül csak só a szó,

nincs már Mozart vagy Bach sem, 

s már a semmi is csak illúzió.

Mikor főztél… Isten épített

így világokat, ilyen gonddal,

s gyógyítani akartad magad

bennem is holt karácsonnyal.

Hogy is írjak a reggelekről…

Karcos az üveg? A tó képe is ráncos?

Rosszabb a nap is, fagy is,

 s a köd is csak pojáca kötéltáncos?

… és ölelnélek, nem is a vágyak miatt,

erőd kettőnkért is elég,

ha több lehetnék, tízezer

reggelt beléd ölelnék.


De… elfogytak a metaforák,

valód mellett csak álságos e világ,

szemem is akkor igazul meg,

ha újra csak a válladig lát.

Mert arcod e kényes remekmű,

a festményekben ott remeg,

egy Bruch-versenymű vagy a

szelíd Chopin nélküled csak ütemek.

S ki vállaid megrajzolta,

a végtelent rajzolta vissza,

hogy a világ közepére állj,

s a világ legyen csak kulissza.

De már minden sejtelem,

tar földeken szétfolyik az ég,

a halál, ha tort rendezne,

lenne-e barbárabb ünnepség?

A sötétség már rég nem fáj,

tág szemekkel lüktet a zápor,

millió körmével kopog a tetőkön,

s csak néhány lámpa pislákol.

És a háztetőalkony is elmúlt,

s ki az éji sétákra rákap,

az öklök buta fegyverével

járhatja az utcákat.

S hányódva a házak csontzörgésén

ringanak a szívek és eszek,

az álom pulya levegőjén

füstölve száll, ami elveszett.

Várja, hogy kiporolják a vén

színházfüggönyt, s legyen reggel,

mert még a fák is feljárnak az égbe, 

s a házak lámpafénysebekkel.

Kötözzük meg ezeket

az alvadvérpofájú ebeket,

hogy ne harapják fel,

a szívünkig a sebeket.


Éj… éj, a köd csattogva jött,

mint egy rémült, szuvas fog, 

s az égnek olyan lett a színe

mint a csendes esti himnuszok.

Ahogy kezünkön a bőr fonnyad,

és barnán foltosodik már,

halott lomblárvákat söpri a szél,

halott a kert, az egész lomtár.

Próbállak megfejteni, megszentelő táj!

Mi vagy? Irigy? Sanda tekintetű vén?

Vagy asszony, ki halottat sirat

a szív ezernyi korhadt üregén?

Esik… üveges ágakon néhány

- mint véres remény -, levél remeg,

esik, surrog és csattogva rémül el,

mint őrült, bennszülött ütemek.

De élnem kell, ezt megérted,

az ösztön, mi belém mar és marat,

mint virág a szunnyadó földből,

mint a vasból az akarat.

Miattad látom a dolgokat,

a reggelt, a zenét, a nyárt,

most már az őszt is, mikor az

egyik szín a másikára vált,

a ködöt, mely mögött a munkás

lét épül, és tégláit rakják,

a napot, mely, mint őrült malom,

őrli az órák sötét magját,

a mindent, mert azt érzem,

ez a Minden a Te részed,

mert másként nevetsz, mintha

tied lenne az összes nevetések.

A fű is szemedből issza zöldjét,

s a júliusi dél a te hajad,

érintésed kényes felhő, ahogy

foszló árnyék alatt halad,

s ujjaid utak és templomok

a szálló, fehér porban,

s mikor felriadok, sóhajtom

riadtan, hogy: Ő hol van?

Mikor kávém iszom, s ordítanék,

mosogatok, kenyerem szelem…

száz méterre laksz tőlem,

száz méternyi végtelen.

Nélküled a csend is csend,

a semmi pendül: kín és agyrém,

lehetne még zene, ha csak egyszer

kezed kezembe fürdetném.

Minden szakad, ami kötés,

a lett és volt, ma ninccsé válik,

s a ködös napok karavánja,

borzalmas holnapokat szállít.

Közös napjaink már elballagtak,

s a tegnap is így lett vén,

a halál dagadt arccal röhög

a jelen sötét rosszkedvén.

Közös az egünk, kedves Fényem,

s együtt ástuk megszentelő odúnk,

hiába szívünk egymás mása,

mégiscsak távolodunk.

És egy férfi – te tudni fogod -,

mindig lesz, ki sirat,

élj tovább, menj, menekülj,

s kösd meg kompromisszumaidat!