2025. április 2. szerda,
Áron napja.
Kalendárium

SZENT GYÖRGY HAVA  Bika
 

Április elseje. Hajdan sok népnél évkezdő nap volt, a tavaszi napéjegyenlőséget, az újjáéledő természetet ünnepelték. Amikor a naptárreformmal január elseje lett az év első napja, április első napja "komolytalan" újévvé vált. Nálunk a diákság terjesztette beugrató tréfák nyugati eredetűek.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A Novgorod melletti Onyegben született. Apja dúsgazdag földbirtokos volt, vagyonát azonban eltékozolta, és mire Rachmaninov kilencéves lett, már teljesen elszegényedtek. 1882-ben lett a pétervári konzervatórium növendéke, majd 1885-ben a moszkvai konzervatóriumba került, itt ...

Andersen mindenekelőtt meseíró. Aki a nevét hallja, annak azonnal valamelyik közismert meséje jut az eszébe. Holott finom formájú érzelmes és elegánsan gúnyos verseket is írt. Drámai próbálkozásai már ifjan ismertté tették a nevét írói körökben. Később izgalmas, kalandos regényei szélesebb körben is olvasókra találtak. De 30 éves korában - pénzkeresés céljából - meséket kezdett írni egy olcsó füzetsorozat számára. És ezek váratlanul híressé, majd rövid időn belül világhíressé tették. Kezdetben egy kicsit szégyellte is ezt a főleg gyerekeknek szóló műfajt, de a váratlan siker folytán fel kellett ismernie, hogy ehhez van igazi, rendkívüli tehetsége. Ezért élete további, negyvennél is több esztendeje alatt a meseírás lett a fő műfaja. Manapság - és már régóta - meséit adják ki újra meg újra: idáig több mint 80 nyelven jelentek meg. Ez pedig igen nagy gyűjtemény, hiszen 70 évre terjedő élete folyamán 156 mesét írt. Némelyiket annyiszor és oly sokat utánozták, mesélték újra, hogy már népmesének tűnik....

Kőrösi Csoma Sándor 1784-ben – újabb kutatások szerint 1787-ben vagy 1788-ban  – született Erdélyben, a Háromszék megyéhez tartozó Kőrösön. Tanulmányait a falu iskolájában kezdte, ennek befejeztével azonban nem a hagyományos, szinte egész életen át tartó határőr szolgálatba lépett, hanem apja közbenjárásának köszönhetően továbbtanulhatott Erdély nagyhírű protestáns kollégiumában, a nagyenyedi Bethlenianumban. Minden bizonnyal az itteni ingyenes oktatás volt az oka, hogy apja a Kőröstől mintegy 300 kilométerre fekvő gimnáziumba küldte fiát.

...

 HARMINCHATODIK SZÜLETÉSNAPOMON

Állj meg, szívem, betelt ím az idő.
   Ha mást már nem dobogtatsz, mért dobognál?
De nem! Bár nincs szív, érted hevülő,
   te csak lobogjál!

Nagy lombhullásban állnak napjaim.
...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Gondolatok a könyvtárban 1.
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

Adolphe Hippolyte Taine korának legnagyobb hatású közírója volt. Ma már rá sem nagyon hivatkoznak, hiszen paradox módon minden általa megformált tudományos elv ellenkezőjét bizonyította műveiben, különösen az angol irodalomról szóló hatalmas monográfiájában.

Taine a latinokhoz olyannyira illő induktív analízis megszállottjaként indult; mégis munkája a deduktív történetmesélés remekművévé lett.

A lexikonok fellapozása által annyit tudunk meg Taine-ről, hogy a pozitivista szemlélet egyik úttörője volt, hogy Zola és a mi Bodnár Zsigmondunk elképzelhetetlen nélküle. Taine a pozitivizmus mellett a naturalizmusnak is utat nyitott, hiszen irodalomtörténeti és történelemtudományos művei telve vannak naturalista részletekkel, megrázó leírásokkal. Ugyanakkor szellemes megjegyzésekbe zárt vaskos kritikákból sincs ama nagy franciánál hiány. A francia forradalmat egyszerűen „öszvérek és marhák lázadása emberek ellen papagájgégéjű majmok vezetése által”-nak definiálja.

A forradalom napjait és az azt követő véres terrort nagy ívű freskóvá méretezi, olyanná, amely vetekszik a legnagyobb regényírók történelmi panorámáival.

Az angol irodalom történetét egy nagy esztétikus és irodalomtörténész álarca mögé menekült regényíró attitűdjével rajzolja, mely tele van a legmegdöbbentőbb megállapításokkal, a legmélyebb jellemzésekkel, s a legizgalmasabb történetmeséléssel.

Taine hosszasan ábrázolja az angol nemzetet minden korban; bemutatja szokásait, erkölcsét, vallását, hétköznapjait, erényeit és hibáit. Így mutatja meg az angol nemzet külsőségeit:

„Nagy fehér nyálkás test vad kék szemekkel, vörösszőke hajjal; falánk gyomor, melyet sajt és hús töm meg; erős szeszesitalok fűtnek,… hajlandó a durva iszákosságra.

(…)

Ha a húsevő, harcias, iszákos, edzett barbár még ma is kilátszik társadalmunk rendezett és művelt formái alól, elképzelhetjük, milyen lehetett akkor…”

A reneszánszkori dráma ábrázolása a francia irodalom legjelesebb lapjai közé tartoznak:

„A Themse partján, sáros talajon emelkedik a legkiválóbb színház, a Globe, mely nem egyéb, mint otromba, hatszögű toronyféle épület, iszapos ároktól körülvéve, vörös zászlóval tetején. Nyitva áll a népnek úgy, mint a gazdagoknak; vannak hat pences, két pences, sőt egy pennys helyei is, de ingyen helyek nincsenek. Ha esik — és Londonban gyakran esik az eső — a földszinti közönség, a mészárosok, szatócsok, pékek, matrózok, inasok ott állnak a zuhogó záporban. Valószínűleg nem sokat törődnek vele : hiszen nem rég múlt ideje, hogy kövezni kezdték London utczáit, és a ki hozzá szokott, mint ők, a sárhoz és pocsolyához, annak nem kell félnie a meghűléstől. Az előadás kezdete előtt a maguk módja szerint mulatnak, sört isznak, diót törnek, gyümölcsöt esznek, ordítoznak s néha ökölre is kelnek. Az is megtörténik, hogy megrohanják a színészeket s felforgatják a színházat. Máskor, ha nincsenek megelégedve, a korcsmába mennek, hogy elverjék a költőt vagy lepedőben lóbázzák. Kemény fickók ezek, s nem telik el hónap, hogy a The clubs («elő a fütykösökkel]») riadója ki ne szólítsa őket boltjaikból, s próbára ne tegye izmos karjaikat. Ha a sör hatása mutatkozik, mindenkinek szolgálatára áll a nagy kád, mely a földszint falához van támasztva. Néha nagyon erős e különös edény szaga, s olyankor kiáltások hangzanak: «Égessetek fenyümagot!» Ezt serpenyőben égetik a színpadon és a sűrű füst betölti a levegőt. Ezek az emberek bizonyára nem finnyásak, vagy legalább nem kényes a szagló érzékük. RABELAIS korában nem igen nagy volt a tisztaság. Tegyük hozzá azt is, hogy még alig léptek ki a középkorból, és a középkor szemétdombon élt.”

 

Az angol irodalom történetének öt kötete tele van naturális rajzokkal, döbbenetes erejű leírásokkal, mélyen szántó elemzésekkel, grandiózus társadalomrajzzal.

Shakespeare, Milton, az Erzsébet-kor tragikus sorsú óriásai, mint Marlowe, Jonson, stb., majd Byron, Tennyson soha nem látott finomságú portrékban elevenednek meg egy félelmetesen szép és összes borzalmaiban is megrázó korok rajzolatain.

Természetesen az írók és költők mellett nem csupán elnagyolt figurák a korok uralkodói, híres asszonyai, örültjei és gonosztevői. Taine őket is fellépteti az angol irodalom vaskos és kegyetlen színpadára. S bár Shakespeare, aki hazájáért bármikor részt vett a sörös korsók csatájában, természetesen Byronnal együtt a legnagyobb angolként élnek tovább, mint egy-egy letűnt korszak misztikusan szép és szenvedélyes alakjai.

Taine természetesen hatalmas életművet örökített a franciákra és az emberiségre. A címűkben is gyönyörű művészetbölcseleti írásai mellett megrajzolta Napóleon, La Fontaine, a XIX. századi francia filozófusok alakját; ugyanakkor a francia történelem elmúlt negyven évének alakulásában Danton, Marat, Robespierre, La Fayette mellett látjuk a kiéhezett és mindenre kész tömegek elborzasztó és nagyszerű szenvedélyességét és rombolásait.

Látjuk a megrohadt és feketére penészedett kenyér által kiváltott éhséglázadást, az utcai harcok vérgőzös lármáját, a megtorlások iszonyát.

Szinte minden oldala eme könyveknek Hugo, Stendhal vagy Zola regényeivel egyenrangú olvasmányok. S talán többek is azoknál, hiszen Taine nagyszerű leírásai mellett remek megfigyelő, ma már felmérhetetlen történelmi ismeretei mögött ott a kitűnő szociológus, az emberi lélek nagy ismerője, és a csodálatos stiliszta.

De minden műve között Az angol irodalom története a leghatalmasabb és legszebb, az egyetemes emberi kultúra páratlan rajza és nyolc évszázad felbecsülhetetlen értékű képtára…

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007